صاحبتي الانتيم عندها ولدين - الكبير اول سنة ليه السنة دي في المدرسة والصغير تسع شهور (ربنا يبارك لها فيهم)
المهم...الولد الكبير كان طبعا بيروح حضانة قبل كده وكان كويس اوي فيها وفي تفاعل كويس مع المدرسين فيها وبيعرف يكتب ويعرف انجليزي. حاليا لما دخل اولى حضانة مدرس الفصل بتاعه كل شوية يقول لصاحبتي "ابنك عنيف" !!
الشكوى دي مكانتش موجودة اصلا في الحضانة - ولما بتسئل عنيف ازاي يعنى يتقال لها انه عض فلان...وضرب علان...وزق الولد جامد. ولما استفسرت اكتر وركزت في الموضوع ده ومع الالحاح على المدرس انه يشرح لها بالظبط الموقف طلع ان الولد بيدافع عن نفسه مش بيبدا هو بالضرب او الزق او العض! الباشمهندس بقى متضايق اوي انه بيدافع عن نفسه وقرر ان ده عنف وعصبية في شخصية الولد وان لو حصل اي حاجة لازم يشتكى لحد اكبر منه وماياخدش حقه بايده!!
طيب سؤال يا سي المدرس : مش في اطفال تانية بدأت بالضرب؟ ليه معاقبتهمش؟ وليه متكلمتش مع اولياء امورهم زي ما اتكلمت مع ام الولد اللى بيدافع عن نفسه؟؟
علما بان الولد ليه اصحاب في المدرسة يعنى لو كان شخصية عنيفة فعلا او عدواني مكنش هايكون له اصحاب...ولا ايه؟؟
المهم صاحبتي خدت الموضوع على صدرها اوي وراحت لدكتور اخصائي نفسي اطفال ودخلت هيا الاول من غير ابنها تتكلم معاه وقالها لازم اشوف الطفل الاول علشان لو عنده مثلا فرط حركة او فرط نشاط...وشاف الولد والحمد لله طبيعي جدا مفيش اي حاجة. واداها نصايح وقالها عندنا الام مش بتربي صح والمفروض يحصل التالي :
- الام في مصر عايزة الطفل مثالي (من وجهة نظرها) يعنى طول النهار والليل تقوله لا ماينفعش - بلاش كذا واوعى تعمل كذا - مع ان ده غلط
- مفيش ضرب ولا زعيق اطلاقاااااااااا - الطفل مش بيخاف من الحاجة اللى بتزعقي له عليها . هوا بيخاف من "العفريت" اللى ظهر له وبيزعق بدليل انه بيعمل نفس الحاجة الغلط تانى وتالت
- مفيش حاجة اسمها "لا غلط كده" - لو انتى شايفة انه بيعمل حاجة غلط قولي له انت شاطر وحبيبي واحسن ولد في الدنيا علشان كده ماينفعش تعمل الحاجة الفلانية
- الاب لازم يتواجد على الاقل تلات ساعات يوميا مع الطفل ومش معنى التواجد انه يكون موجود وخلاص ...لا ...يقعد تلات ساعات يتكلم ويلعب ويلون مع الولد (معرفش راجل مين ده اللى هايستحمل بس ما علينا يعنى )
- ممنوع كارتون ولا تليفزيون خالص غير مثلا عشر دقايق في اليوم - في اضيق الحدود وكارتون مفيهوش هيافة - يكون كارتون هادف (!!!)
- لازم الام تاخد ابنها على رجلها وتاخده في حضنها لمدة عشر دقايق - سبع مرات في اليوم على الاقل (احنا لو حسبنا المدة دي تطلع اكتر من ساعة في اليوم - طفل مين ده اللى في سن خمس سنين هايقعد ساعة على رجل مامته في حضنها ساكتين كده وخلاص؟؟)
- ممنوع خالص خالص تتشغلي بأي حاجة طول ما ابنك صاحي (محدش يشتم يا جماعة والنبي)
- لما قالت له صعب اوي الكلام ده لان في اولويات عندي تانى وفي بيت وفي طفل وفي جوزي ومش ممكن يكون كل التركيز ده طول ساعات اليوم مع طفل واحد قالها "اولوياتك دي هوا ملهوش دعوة بيها وانتى وجوزك بتستثمروا في ابنكوا ده ولازم يكون هوا اهم حاجة في حياتكوا
- مفيش حاجة اسمها naughty chair ولا حاجة اسمها naughty corner علشان هوا صغير على كده (!!) امال في سن كام انا مش فاهمة
- لو انتى متضايقة متتعامليش معاه خالص الا بعد ما تهدي
- وطلعها انها مقصرة في حقه وانه محتاج حنان واهتمام اكتر من اللى هوا فيه وان كل اللى هيا بتعمله غلط في غلط وانها تحاول بقى تدارك الغلط ده علشان الولد مايطلعش معقد وعنيف وعدواني!
باختصار كده احنا فاشلين ومتخلفين وجهلة وعايزين الحرق ! في رأيي الشخصي مفيش حد يقدر يعمل كل ده ... بجد...طيب انا اعرف واحدة كويس اوي وتقريبا بتنفذ كل الكلام ده خصوصوا بقى ان مفيش عقاب ...ابنها قمة قلة الادب والسفالة....مش متربي من الاخر خاااااااااالص....مفيش حاجة عندها اسمها الكبير والصغير ولا خصوصية حد.
اصل مش لازم العقاب يبقى عجن العيال ولا ننفضهم بايد المقشة! هوا عايزها تفضل "تتكلم" معاه بهدوء وبس!
في مواقف بجد ماينفعش الواحد يسيطر على اعصابه والعيال بتكون فاهمة كويس جدااااااااا انها بتضايقك قصد وعند فيكي خصوصا لو في اخ او اخت اصغر منه!
انا قلت لها كلمة واحدة بس: اموت واقابل مراته !!!
http://www.facebook.com/groups/329904227056535/
ريم اسامة
http://www.facebook.com/groups/329904227056535/
ريم اسامة