Thursday 17 March 2022

الحوجة

 "ربنا ما يحوجك لحد" دي من اجمل الجمل اللى احب اسمعها...واحب ان حد يدعي لي بيها.

فعلا ربنا ما يحوجنا...ماديا او صحيا او نفسيا او اي ناحية اخرى من نواحى الحياة.

الحوجة بتخليك تحس انك عبئ ومكسور ومطاطى راسك...الحوجة بتحسسك بالغدر.

الوجه الاخر للعملة هو "كن للناس عونا"...الحوجة والعون وجهان لعملة واحدة...النهاردة انت عون...بكرة انت محووج!!

للاسف هى دي الحقيقة...وعلشان لما الدور ييجي علينا نتحوج...لازم نعمل حساب اليوم ده. 

اولا لازم ناخد بالنا من صحتنا...وزي ما بيقولوا كده..."البنى ادم تقيل"...فعلا...الواحد بيحس انه تقيل لما يمرض ويحتاج رعاية واهتمام حتى لو لفترة قصيرة...الشعور ده بيسيب وراه اثر في النفس..اثر مر! 

فلازم نهتم بصحتنا....مش هاقول بقى وزن مثالي ورياضة يومية وخلافه...لكن...على الاقل اتأكد انك تقدر تستغنى عن العربية وتعمل مشاويرك من غيرها...او انك تقدر تستغنى عن الاسانسير...او اي من وسائل الراحة المتوفرة لنا بكثرة. كل فترة كده استخدم السلالم بدل من الاسانسير...امشي بدل ما تركب...الحركة بركة...وفعلا مش بتكلم عن وزن او شكل مثالى...ولكن بتكلم عن حالة الجسم واستعداده. لو مشوار قصير امشى...كرر الموضوع ده قدر الامكان...بلاش جسمك يتعود على الرحرحة والاعتمادية. والاستمرارية دي هاتحسن من صحتك العامة ومن مقاومتك لاعراض كبر السن المبكر. 

مش عايزة اقول كلام رخم بتاع نظام الاكل والوجبات المتكاملة...لكن على الاقل اتأكد انك كل يوم بتشرب مياة كفاية...وبتاكل خضار او فاكهة...حتى لو قليل...لكن لو بشكل يومى...هايفرق جدا في الصحة على المدى الطويل.

كلكم عارفين التعليمات العامة...انا مش عايزة اكررها...ولا اكون مملة...ولكن...الحوجة وحشة يا جماعة اوي.

اكيد هاتحس بالمعنى الحرفى للحوجة لو اتوفى لك حد...لما تلاقي الكل اختفى!! كده مرة واحدة بدون سابق انذار...يا سلام بقى لو انت اساسا كنت متعشم في حد!! شعور مؤلم جدا جدا لاقصى حد...شعور انك منبوذ...ومغدور...وكمان وحيد! اللى مات له حد (بعد الشر عنكم جميعا) بيبقى عايز اي حد ياخد بحسه...اي حد يسأل عنه...بيكون مستنى السؤال...اللى بيكون زي الطبطبة كده على النفس. بنكون محتاجين الللى يسمع...يستحمل الشكوى غير المنطقية...يسمع شعورنا بالذنب غير المبرر...يسمع السخافات دي كلها بدون صد او زهق...الحزين عايز يتكلم ...مين قال ان الحزن صمت وعزلة؟ الحزن فضفضة مكررة...الصدمة بتسيب الواحد بدون جزء من عقله وتركيزه...بدون جزء من المنطق السليم! استحملوا اصحابكم...اسمعوا من غير ملل ومن غير اصدار احكام! المحووج ده شخص ضعيف جدا....وضعفه يكمن في احتياجه للاخرين! 

وفي طبعا...خيبتنا كلنا...اللى مش عارفين لها حل نهائي...الحوجة المادية...ولكن احنا لازم برضه نتحايل على الموضوع او بدل ما نتزنق من نص الشهر...نتزنق اخر اسبوع...الحلول كتير...والافكار اكتر...ولكن اكتر فكرة حسيت ممكن تطبيقها هو اننا لما نقبض نطلع كل الالتزامات الاساسية الثابتة...زي الجمعية والاقساط وخلافه...وبعد كده نشترى التزامات البيت الشهرية الثابته...وبعد كده الفلوس تتقسم اربعه على الاربع اسابيع...كل اسبوع نستخدم الجزء الخاص به...وحتى لو خلص...مش ازمه...في فلوس الاسبوع اللى بعده...الفكرة احلى كتير من انتظار قبض الشهر الجديد. وبرضه الستات عندهم افكار مبدعة في تدبير اكل كل يوم وتوفير جزء من وجبة النهاردة يتعمل بيها وجبة جديدة تانى يوم وهكذا.

طولت عليكم معلش :)

ريم اسامة 


لينك المدونة على الفيسبوك:

https://www.facebook.com/groups/329904227056535/member-requests


No comments:

Post a Comment