Thursday 8 February 2024

الدلع المرق

 ستات كتير بتفرض على الجميع انهم يدلعوها ويدللوها...وسلاحها اللى بتستخدمه بنجاح...هو الابتزاز العاطفى!

بصوا حواليكوا دقيقة كده...مين اكتر واحدة متدلعة من معارفكم؟...عرفتوها؟...ركزوا شوية في اسلوبها مع الاخرين...خاصة القريبين منها....بالظبط كده...بتبتزهم عاطفيا!

الست دى بقى بتكون الجحيم ذاته لما تتقدم في العمر...وكل ما تكبر اكتر...تتمرع اكتر واكتر.

هيا شايفة انها تستحق المعاملة الخاصة...التدليل...اى حاجة بتعملها ولو صغيرة بتضخمها اوى في عقلها وتقنع نفسها انها مضحية وغلبانة وحقيقي جاية على نفسها جدا كمان...وبالتالى مع اى خطوة تانية بتعملها...بتحاسب الناس على الجديد والقديم!

الام اللى من النوع ده بتكون حماة بشعة...في نظرها البنت دي تعتبر واحدة جت خدت مجهودها وتفانيها وتضحياتها "على الجاهز"...وياسلام بقى لو ابن الست دي كان بيحب مراته ومقدر مجهودها....بتجنن حرفيا!

الحماة الصعبة دى...لازم تفكر ابنها كل شوية انها ضحت علشانه...وكانت حارمة نفسها علشان هو يعيش كويس...وانها مخدتش بالها من نفسها علشان تاخد بالها منه....وان لو كانت صرفت الفلوس اللى ربته بيها على حاجات تانية كان زمانها في حال مختلف...وكل ما ابنها يحب مراته اكتر...كل ما الست دي تزداد شراسة!

والنوع ده من الستات بيكون عامل خطة بعيدة المدى...بمعنى...بتربى اولادها على الخوف...الخوف من فقدانها...لما طفل صغير يعمل غلطة كبيرة مثلا...وهى تزعق وتنهار وخلافه...وتسمعه كلمه "بكرة تعرف قيمي لما اموت"...(بجد في ستات كتير جدا بتعمل كده)...هى خدت الخناقة في مكان تانى...مكان مظلم...هى ببساطة بتبتز ابنها عاطفيا...فالولد ياخد المنحنى اللى هى خططت له...يظهر لها مشاعره وحبه وانه خايف عليها (وبيكون حرفيا منهار داخليا من فكرة الفقد)...فهى ترضى عنه وتستمتع بلحظات الدلال الممتعة....المسممة!!

انتوا بتعملوا ايه في اولادكم؟ وليه؟ ما انتى غالبا فعلا هاتموتى قبله!! ليه تعرضى ابنك انه يصارع مشاعر صعبة زي دي وانتى لسه عايشة زي القرد؟!! حرام عليكم!

والنوع ده من الزوجات برضه صعب اوى....يعنى هي بتربى ابنها من الطفولة على انه يدلعها ويهتم بيها اوى ويشوف انها احسن كائن على الكوكب...هو اتربى كده وبيكبر والفكرة دى مسيطرة على عقله الباطن...طيب الزوج؟ الزوج لازم يحظى بمرارة المقارنة! انها افضل من فلانة وعلانة...انها لو كانت واحدة تانية مكانتش استحملت...انها لو مكانتش بنت اصول كانت انهت الجواز ده من زمان...وانها مستحملة ظروف صعب اي ست تانية تتحملها....وبطبيعة الحال هو يبدأ يشكرها على صمودها معاه!! او يعظم شعوره اتجاها بالعرفان...وهى تحظى بنفس لحظات الدلال الممتعة المسممة!!!

مشكلة الدلع ده انه بيبقى سخيف اوى على الستات الكبيرة...الدلع المرق اللى محدش يستحمله غير عيالهم اللى متربيين عليه...ونلاقى الست الكبيرة المتدلعة دى...ست فيها مرارة...غضب مكتوم...فيها عنف احيانا في ردود الافعال...بتستغل  سلطة انها ست كبيرة وعيب حد يرد عليها...وطبعا مع فكرة انها قربت تموت وبالتالى لازم الكل يعدى لها اي تصرف سخيف...اللى بيؤدى لمرارة الست المتدلعة دى هى انها كبرت وتنحت عن قيادة المسرح...هى في الكواليس...وفي ست تانية (ماتستاهلش) واخدة القيادة والاهتمام!! 

لو شايفة انك فيكي شوية من الشخصية دي...ارجوكى راجعى نفسك!

ريم اسامة 

لينك المدونة على الفيسبوك:

https://www.facebook.com/groups/329904227056535




No comments:

Post a Comment