Friday 26 January 2024

استكتار النعم

الكلام عن النفس شهوة غريبة...لما تلاقى حد بيسمع لك وتلاقى نفسك بتسترسل في الكلام...حاول توقف كلام مهما كنت مرتاح انك بتطلع كل اللى جواك في شكل مسموع...مش دايما اللى بيسمع ده انسان نضيف!
ياما اتكلمنا عن نفسنا وعن حياتنا وعن انجازاتنا (الصغيرة احيانا) ونكتشف ان اصحابنا او زمايلنا بقى يطلع منهم ردود افعال غريبة وغير مفهومة في اوقات مختلفة او رد فعلهم بيكون مبالغ فيه بشكل سلبي...ولما تاخد خطوتين للخلف وتبص على الصورة من بعيد وتعيد تقييم الصداقة او الزمالة اللى بينكم...تكتشف ان ده رد فعل لكلامك انت!! انت شايف نفسك انسان مميز...ناجح...عندك رضا وقناعة...وبتتكلم عن حياتك بشكل مفتوح...اللى قدامك بيتجسد له خيبته قدام عينه...خيبته في بيته...في حياته الشخصية....فشله في الشغل او الدراسة...عدم قدرته على تخطى تجارب مؤلمة في حياته...حاجات كتير اوي ممكن نكون بنشعل بيها نار الغيرة في صدور الاخرين من غير ما ناخد بالنا حتى. وطبعا الشخص الاخر عنده انجازات كبيرة برضه...وناجح في نواحى اخرى من الحياة...لكن كلامك المباشر قدامه فكره بالتقصير...والشيطان نساه انجازاته!!
استكتار النعم افة تفسد العلاقات والصداقات والحب!
وبرضه ده مش معناه انك تنكر نعم ربنا! زي ما بنشوف حاليا ناس كتير بتخزى العين لدرجة الافتراء على النعم! الشكوى المستمرة بدون مبرر...من قلة الفلوس...من قرف العيال...من تسلط الزوج...من قلة الصحة والارهاق...على فكرة الشكوى المستمرة دي بتطفش الناس منكم! لان اولا محدش مصدقكم - شكلكم وحش اوي...ثانيا محدش محتاج او مستعد لتحمل كمية الطاقة السلبية دي! طبيعي لما نتعب من حاجة نشتكى...او بمعنى اصح نفضفض...طبيعي..لكن لما يبقى ده اسلوب حياة....بجد شئ ممل جدا!!
نصحيتى لكم (لو ينفع انصحكم يعنى) تشغلوا نفسكم بهوايات مختلفة...حتى لو هواية بسيطة في مكانك...تشغل بيها نفسك عن الكلام مع الناس...والكلام عن الناس...حاجة تشبع فيك الرضا عن الذات...في هوايات كتير مش محتاجة فلوس...دور على ناس يكون عندهم نفس الحب ده وهاتلاقى ان بقى عندك صداقات اكتر...وسع دواير معارفك...وماتتكلمش كتير عن حياتك الشخصية...بيتك واسرتك المفروض تتقفل عليك انت لوحدك وقليل اوى اوى من الناس الثقة...غير كده هاتهدر كتير من وقتك وطاقتك.
من اشكال استكتار النعم اللى تعرضت لها شخصيا...حبى للكتابة...كنت بكتب كتير اوى زمان...كتبت روايات قصيرة باللغة العربية والانجليزية...وكتابين مقالات...في ناس استكترت عليا قدرتى على التعبير عن افكارى في شكل كتابى...بدأ الهجوم منهم في شكل التهكم...اسقاط اللى بكتبه على حياتى الشخصية...التنظير...الانتقاد غير المبرر لاستخدامى اللغة العامية في الكتابة...في الاول طنشت الكلام...بعد كده بقى يضايقنى...كتير كنت بكتب وامسح اللى كتبته او احتفظ بيه مكتوب وغير منشور...وفي النهاية انتهى بى الامر لعدم الكتابة تقريبا....سنة 2013 كتبت 98 مقال....سنة 2023 كتبت مقال واحد فقط!! ومش علشان مفيش افكار...لكن كنت خلاص مش عايزة اكتب...مبقاش فى طاقة للدفاع عن اي فكرة مش عاجبة الناس...وحبيت اقفل باب سخيف بيدخل لى طاقة سلبية!!
عندى قدرة اكتب افكارى...ولكن معنديش قدرة عن تغيير حاجات تانية كتير ومضايقانى! محدش بيشوف الجانب المظلم...دايما الجانب المشرق بيزعلهم اوى!!
احتفظوا بالنعم لنفسكم ولعدد محدود من المقربين...احمدوا ربنا كتير عليها...علشان فقدان الشغف ده حاجة وحشة اوي!!
ريم اسامة
لينك الفيسبوك
https://www.facebook.com/groups/329904227056535


No comments:

Post a Comment