Monday 2 September 2013

على قد لحافك مد رجليك

"على قد لحافك مد رجليك"
مقولة قديمة محدش بيعمل بيها دلوقتي
مبقاش خلاص ينفع تعيش على قد اللحاف!! متطلبات الحياة بقت مختلفة جدا عن زمان 
المدارس مبقتش باتنين جنيه ونص زي ايامنا احنا
ولا المصيف بقى بلطيم والعصافرة وراس البر ومصطفى كامل 
ولا الفسحة بقت جنينة الحيوانات والاسماء وحديقة الاورمان او النوادي
اللعب كانت رخيصة وفي متناول الجميع كان على ايامنا احنا (جيل السبعينات والتمانينات) مرفوع عنها الضرائب والجمارك
الطبيعي ان كل الناس تاكل في البيوت مفيش اكل بره
مكنش في اختراع اسمه "المول"
وكان الناس كلها بتلبس من وسط البلد من المحلات العادية 
ارخص هدوم كانت هدوم الاطفال
كان عادي جدا الناس تتقبل ان الست تلبس من صنع ايدها (خياطة او تريكو او كروشيه) ومايتقالش عليها كلمة نص نص - مكنش في ماركات وحركات 
الكتب كانت ارخص حاجة 
المجلات كانت بحاجة هايفة لا تذكر والستات كانت بتجيب كل المجلات اللى بتنشر كل اسبوع
السينما كانت في متناول الجميع وكل اسبوع كمان 
الشوارع كانت امان وكان الطبيعي الناس تنزل تتمشى تتفرج على المحلات وتاكل ايس كريم وتروح
دلوقتي بقى!!!: 
اغلى حاجة في حياتنا هي المدارس! لان المدارس الحكومي والتجريبي ماتعتبرش تعليم اصلا ! انا كنت مدرسة تجريبي ويا سلااام على الفخر انى مدارس لغات!! 
المصيف يعنى الساحل (ده الشائع) بمختلف مستوى القرى اللى فيه ومهما كانت القرية على قد الحال فالايجار غالي برضه وسعر الاكل مش رخيص اطلاقا...وايجار العجل....القعدة على الكافيه على البحر...نزول البحر نفسه بقى مكلف (ايجار كراسي وشمسة والحركة الحقيرة بتاعه الشمسية معاها كرسيين بس فالواحد بيأجر اكتر من شمسية!) 
الفسحة  التقليدية بقت نروح المول وناكل في اي مكان ونشتري من المحلات اللى هناك ونجيب لعب للعيال او بلالين هيليام  ونأجر عربية للاطفال (بالساعة طبعا) غير بقى بتوع الحلويات الملزقة اللى في كل ركن وناصية...في امهات دلوقتي احتراف هروب من الطرقات الداخلية للمول علشان مايقابلهاش ولا واحد من دول لحد ما توصل للاسانسير!
دلوقتي بقى صعب على اي اب او ام يلاقوا اطفالهم اقل من باقي الاطفال في العيلة او من اقل من عيال اصحابهم او زمايلهم في المدرسة والحضانة!
المدارس دلوقتي بقى فيها تنافس غريب اوي على احلى شنطة واغلى كووتشي واحسن lunch box وكل حاجة من دول طبعا طبعاا طبعااااااااااااااا عليها الشخصية المفضلة للطفل - ولازم يكون الlunch box والزمزمية والشنطة  والمقلمة نفس الشكل واللون والزفت الطين الشخصية!!!!!
غير بقى الرحلات اللى كل شوية والحفلات التنكرية ولازم وضروري كل مرة يطلع الافندي او الهانم بشخصية مختلفة عن المرة اللى فاتت ومختلفة ومميزة عن باقي الاطفال!!
طيب مش كل دي مصاريف؟ طيب يعني المفروض نجيب منين؟ نضرب الارض تطلع بطيخ؟
ودلوقتي الهداية خدت منعطف خطير وغير قابل للنقاش! هديتك للمدرسات في الحضانة والمدرسة بتدل وبشدة على احترامك وتقديرك للمدرسات ولا هاتجيبي حاجات رخيصة وتفضحي نفسك وسط المدرسات كلهم انك ام "إيحة ومعفنة" ؟
اكيد هاتجيبي علشان حتى شكل ابنك يبقى شيك وسط باقي المزاغيد!
وحفلات الاعياد ميلاد برضه خدت شكل مبالغ فيه...لازم التورتة عليها الشخصية المفضلة للطفل او صورته هوا شخصيا ومش هاقول باقي الحركات من بالالين وشخصيات وعفاريت زرق علشان المساخيط ينبسطوا!! 
وبعدين لازم في الجو الولعة ده ضروري وحتما تكييف في العربية واوضة النوم والليفينج ! التكييف فعلا مبقاش رفاهية والله 
والتكنولوجيا بقت مكلفة اوي كمان - ودي مبقتش كماليات برضه ... يعنى الموبايل والكمبيوتر والتليفزيون الLCD علشان الاشعة الضارة اللى بتطلع  على الاطفال!! وغير طبعا اللى بيفضل انه يجيب tab  او ipad
حتى يا ربي الهوايات اللى بتنمى الشخصية بقت غالية اوووي - خدتوا بالكوا كتب الاطفال بكام؟ طيب بلاش الاطفال...شفتوا الكتب العادية بكام؟؟ شفتوا المجلات بكام!! فبند القراءة ده بقى ملغي في معظم الاسر المصرية ماعدا الناس المواظبة على معرض الكتاب.
وحاليا المواصلات ابشع وسيلة لتعذيب المواطنين...خاصة السيدات والانسات! فبناخد تاكسي....التاكسي بيتكلف كام بقى في المشوار؟؟ "كتير!" - الحل البديل هو عربية بالتقسيط على سنوااااااااااات كتير....وكده دخلنا بند تانى خالص في مصاريف البيت من بنزين وصيانة وكاوتش وترخيص وتغيير زيت ...الخ الخ الخ
مفيش اي حاجة في حياتنا بقت "على قد الايد"...كل حاجة بره اللحاف اللى المفروض نمد على مقاسه رجلينا!!!
السؤال بقى: نجيب فلوس منين؟ ويا ترى احنا فعلا جيل متدلع زي ما الاكبر مننا شايف؟ ولا احنا جيل بنشتري بالدين (فيزا واقساط وقروض؟)  علشان نعيش حياة كريمة وطبيعية؟
طيب لو استغنينا عن الرفاهية زي اعياد الميلاد المكلفة والموبايلات الغالية والتكييفيات في كل الاوض واكتفينا بتكييف واحد في الشقة ...هاينفع نستهون بمدارس الاطفال ومستوى تعليمهم؟ طيب هما ذنبهم ايه يحسوا انهم اقل من زمايلهم؟ حتى لو حاولتي تعوديه مايبصش على حاجة حد...مش هاتعرفي تسيطري على كل حاجة مايبصش عليها...لازم تملي عينه بحاجات تعجبه زي اللى بتزغلل عينه في المحلات وفي ايد زمايله!
احنا جيل مظلوم ولا مفتري؟
ربنا يسد الديون من على الناس كلها ان شاء الله 

ريم اسامة 
https://www.facebook.com/groups/329904227056535/

No comments:

Post a Comment