Thursday 19 September 2013

مش طريقي

"امال معالي المهراجا طريقه منين؟" - دي الجملة اللى ببقى نفسي اقولها لكل سواق تاكسي مايعجبوش المكان اللى انا رايحاه ويقولي "مش طريقي" ويسيبني ويمشي!!
مفيش تاكساجي مقالهاش...خصوصا في الزحمة...تلاقي الناس واقفة طابور وكله يشاور وهوا زي البنت اللى عندها 16 سنة تتأمر وتتلكك على كل عريس...البيه ابو عداد بيتامر على الزباين....لو في نفس المنطقة "مش طريقي"...لو اخر الشارع "مش طريقي" لو الدائري "مش طريقي" لو الكورنيش "مش طريقي" .... امال انت طريقك ايه؟؟؟ الزراعي؟
وبعدين اول كام زبون يقول مش طريقي ..اللى بعدهم يشاور براسه "لا"...وبعدين يشوح بايده ....بعد كده مش بيبص اصلا على اللى واقف ولما يسمع مكان مش عاجب جنابه يمشي من غير ولا حرف ولا اشارة! خلاص بقى انتوا هاتزهقوا الراجل؟ مش كفاية بيسوق!! خلي عندكوا دم!
التاكسي لازم يكون عربية "مدندشة" وكلها شخلعة...من كام سنة كانت موضة الكلب ابو راس بسوسته...طول ما العربية ماشية الكلب بيهز دماغه...والبرابريز كله مرايات صغيرة...ومفيش مانع من قلب وسهم ونور بيرعش....ولو السواق ده برنس في نفسه كده وروش بيخلي نور الصالون احمر او ازرق!! وطبعا الكنبة اللى ورا هوا مش مهتم بيها لانه مش هايقعد عليها! مفيش مانع سوسته تخرم البنطلون او بقعة اي حاجة تقفش في الهدوم ماتطلعش...او تكون الكنبة هابطة ونقعد ماسكين ركبنا...وطبعااااا على طول السواق مرجع كرسيه لورا خالص لدرجة ان ضهر الكرسي لازق في الكنبة...فلو ركبتوا اكتر من واحد على الكنبة المظلوم اللى هايجي حظه ورا السواق ده مكتوب له الجنة....مفيش مكان يحط رجليه فبيقرفص او يقعد ورجليه مع رجلين زميله على الكنبة...او يمدد نص تمديده كده على الكنبة....ومفيش داعي اذكر ان لازم بيكون السائق المبجل شايل يد ازاز الشباك اللى ورا علشان محدش يلعب فيها وعلشان تفطسوا بالمرة ويخلص من قرفكوا!
التاكسي عايز يمشي مترين وياخد فلوس مشوار لمحافظة تانية...مفيش تاكسي عجبه الفلوس اللى خدها..ايام التاكسي ابو من غير عداد اتبهدلنا جدا...لازم ندي له فلوس تملى عينه علشان مايشتمش في وسط الشارع ...او اللى عنده نفس يتخانق بقى يتفضل يتخانق!
وانا شخصيا ليا مواقف كتييييييير مع التاكسات!
مرة كنت عايزة اروح مشوار واول ما ركبت ولسه ماوصلش الناصية اللى بعدها افتكرت انى نسينت حاجة في البيت فقلت له معلش اقف انا هانزل مش هاكمل....واديت له فلوس (قليلة طبعا علشان هوا مامشيش اساسا) فقالي بكل جوارحه "بدل انتوا كحيانين كده بتراكبوا تاكس لييييييييييييييييييييييييه؟؟؟" فرج عليا خلق الله جميعا علشان نص جنيه كان طمعان فيه زيادة!! نص جنيه!!!!!
مرة تانية كنت متخانقة جامد اوي في الشغل وطالع عيني وفعلا مش طايقة دبانة تعدي من قدامى...ركبت تاكسي ودفعت اللى بدفعه كل يوم في نفس المشوار...مكنش عاجب الافندي....بس بقى...وعليها! ماصدقت مبرر اطلع قرف اليوم في شئ حي قدامي! بس اللي فكراه ان اخر جمله قلتها  "هوا ده اللى معايا ولا مش عاجبك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟" بص قدامه وسكت :)))) وكان رد فعل غريب من سواق تاكسي...خسارة كان نفسي اكمل خناق! ياللا نصيب!
مرة برضه ركبت وسواق التاكسي ركب الوش الوقور وطبعا كان في مقدمة دينيه مختصرة وقالي "تحبي تعملي خير"....مردتش عليه بس هوا مكنش مستنى ردي...عرض عليا مشكلة مش عارفة مين كده زميلهم بيشتغل على عربية برضه وهايعمل عملية مش عارفة ايه وهاتتكلم كذا الف جنيه وهما معاهم كذا الف وناقص اربع الاف ولو تحبي تشاركي وتعتبر ذكاة عن صحتك وصحة عيالك وفضل يرغي كتير...انا مدتوش حاجة (الواحد بيسمع عن النصب اكتر ما بيسمع الاذان دلوقتي) وقلت له ربنا يشفيه ولما جيت انزل قلت "سلام عليكم"...مردش السلام!! سلم لي على التدين
مرة برضه كنت راكبة تاكسي الصبح بدري وكان راجل كبير في السن وقالي "افردي وشك شوية...كده العرسان هاتطفش ويقولوا عليكي وش نكد" :)))
وفي سواقين ناصحين...يلفوا في جميع الشوارع الداخلية بحجة تفادي الزحمة في الشوارع الرئيسية واساسي كل ده علشان يزود العداد...والسادة الافاضل وهما بيسئلوا فين بالظبط هاتنزل...فانت تقول اكتر علامة مميزة في المنطقة...هوا بيمسك في الكلمة وينزلك في المكان ده ولما تعترض وتقوله مثلا قدام شوية او اول يمين...بتلاقي المزدوج بتاع مازنجر طلع في وشك...مش انت اللى قلت هنا؟؟؟؟؟؟؟؟ وبيكون قدامك اختيارين...يا تنزل وتتمشى (واهو رياضة) وخلاص....او تصمم وتستحمل انه ممكن جدا يسمعك سيرة الست الوالدة او الوالد بعد ما ياخد منك الفلوس! وهنا في اختيارات كتير...مش هاعرضها مراعاة لمشاعركم وتجنبا لقسوة المشهد!
البنات والستات خبرة في ركوب التاكسي...البنت تتصل باي حد (او ممكن تمثل انها اتصلت بحد) وتقول بصوت واضح وعالي ومسموع "ايوة يا فلان...انا جاية في الطريق اهه اديني ربع ساعة بس...اه في تاكسي....رقمه كذا كذا كذا...هابعتهولك في رسالة حاضر"...وهنا بترهب السواق وتخليه يفكر مليون مرة قبل ما يتهور ويعمل اي حركة كده ولا كده...وبرضه بيختاروا راجل كبير في السن...بيتفادوا الشباب قدر الامكان (ساعات طبعا بيكون مفيش اختيارات ولو عربية حنطور وافقت على المشوار هاتنط عليها)...وساعات الست او البنت تقفل الباب نص نص...الي يعنى قفلته علشان لو السواق قفل السنترلوك تقدر تفتح الباب وتنفد بجلدها...بس للاسف نور الصالون بيفضح الباب المفتوح "الباب من فضلك!"...ستات كتير وانا منهم بنمسك شنطة ايدها طويلة علشان لو عمل اي حركة غدر اخنق السواق من ورا بايد الشنطة (الافلام الاجنبي بتدي ثقافة برضه للانسان والله) او بتشيل سلاح صغير (سكينة مطبخ صغيرة او self defence...او صاعق كهربا)...والمرأة بترفض اي حد يركب تانى معاها...او انه يرغي معاها في السياسة او حال البلد او الحالة الاقتصادية....الست بتعمل ودن من طين والتانية من المهلبية! 
سائق التاكسي بيحب يرغى مع الزبون..ماهو من حقه يتكلم ويرغي ويشتكى او يناقش مش ممكن اليوم كله هايفضل اخرس!...بصراحة السواق غلبان برضه....طول النهار على الاسفلت ورجليه متشعلقة على الدواسات...بيلف المحافظة ليل نهار...بيته وحياته جوا العربية بكرسيها الممل والقعدة الرخمة والزباين اللزجة اللى بتفصال في الجنيه ومش هاننسى صاحب العربية اللى بيتهمه دايما انه "بيحمرأ" في اليومية...واي حادثة بتكون علي حسابه او يتهزأ بتمنها! وغير انه متهم دايما باهدار الوقود (اي كان نوعه) او انه بيلعب في العداد او مش بيشغله مثلا!! اكيد سواق التاكسي مجبر على الشغلانة دي علشان ملقاش غيرها...وشباب كتير متعلم وفي وظائف ثابته بيشتغل بعد الضهر على عربية لزيادة الدخل ولتسهيل الحياة على اسرته او عائلته...احنا مش هانظلم السواقين (وهم اكثر احتراما وتمدنا وادبا مثلا من سائقي الميكروباص)...بس بمرور الوقت بيتصرف السائق بمبدأ "اخطف واجري"....او "الجنيه احسن من عينك"...احتمال الاعباء الكتيرة اللى اضطرته للوظيفة دي بتملى عليه جزء من اخلاقه وشخصيته....او ممكن بمرور الزمن وكتر المواقف الصعبة والناس الشنيعة اللى بتمر بيه بتخليه شخص عنيف حاد الطباع....ياخد حقه بايده! 
ربنا يرزق التاكسجيه ويبعد عنا لسانهم :)

ريم اسامة
https://www.facebook.com/groups/329904227056535/

No comments:

Post a Comment