Monday 16 September 2013

بتدورى على حاجة معينة؟؟

معظم الستات بتنبسط  اوي او بتغير الموود الوحش بالshopping! مفيش ست مش بتحب تشتري! سبحان الله ! هي حاجة كده في التكوين...عايز تبسط ست اديها شوية فلوس وقولها "فرتكي ابوهم" هاتنبسط هيا اوي.
بس اللى بيعكنن على الست فرحة الشوبنج هي البائعين والبائعات! تلاقي الواحدة من دول لازقة في قفاكي وانتى بتتفرجي على اي حاجة في اي محل حتى لو محل شباشب بيت بلاستيك! اصلي مش هاخد فردة واجري! والله حصلت مرة الراجل وقفني بصوت عالي "يامداااااااااااااام انتى رايحة فييييين؟" - كنت واخدة فردة جزمة لابني علشان اجيب مقاسها وخدت الفردة (بتاعتي) ومشيت...افتكرني مقلبة منهم فردة وبسرقها!
طيب بمخك الزفر ده...هاعمل ايه بفردة جزمة واحدة؟ هاعلقها في العربية علشان تمنع الحسد زي اخواتنا سائقين التاكسي؟ ولا هاخليها تجيب لي الحظ؟ عالم غريبة!
مرة دخلت محل هدوم وكانت معايا اختى وكنت انا ساعتها حامل في الاواخر كده ومبقللة ومبعجرة وكلي انبعاجات وهضاب وتلال...المهم اختى كانت في البروفة وانا بختار لها بلوزة عجبتني...شديت البلوزة من العرض من هنا لقيت بنت في لمح البصر جنبى وبتسئل بمنتهى منتهى منتهى الانزعاج "حضرتك هاتقيسي دي؟؟؟؟؟؟" - البلوزة اصلا لو كنت حاولت البسها كانت هاتدخل في دماغي ومش هاتعدي مناخيري .... فهيا خافت البلوزة تنفجر واسيبها وامشي! لما فهمتها ان في واحدة معايا بتقيس جوا تنفست الصعدااااء وابتسمت من غير ما تعتذر ومشيت سعيدة انها مش هاتدبس في تمنها!
ولما تدخلي محل تلاقي واحد مجند نفسه يبص انتى نظرك رايح في انهي ناحية وعينك وقعت على ايه ويقولك الوانها واشكالها واسعارها او يلاحقك "بتدوري على حاجة معينة؟" وحتى لما تقولي له انا بتفرج بس برضه بيجي وراكي "يفرجك" على المحل! حاجة مملة والله اوي.
ولا لما تدخلي محل وتسئلي عن اي حاجة تلاقي الانسة من دول تبص لك اوي كده في اتخن حتة عندك وتقولك بكل تعالي "مفيش مقاسك اصلا عندنا!!" بكرة تتخني يا بعيدة وماتلاقيش شوال مقاسك!
برضه محلات الاكل تلاقي الباشمهندس الجارسون واقف انتباه مستني جنابك تختاري هاتطفحوا ايه! انتى تتلخطبي وبتحسي انك متراقبة فبتطلبي اي حاجة في السريع على ما تدرسي المنيو كويس...او تقولي "معلش شوية كده" او "معلش مستنيين ناس" او "شوربة على ما اختار الطبق الرئيسي" وبعدين لما تختاري الطبق الرئيسي بيسئلك حاجات على شاكلة "اكسترا تشيز extra cheese و عايزة الصوص ايه؟" ويرص لك اسماء الصوصات المسخرة اللى عندهم وانتى طبعا ابتسامة عبييييطة وتقولي له يجيب اللى فهمتيه...مش اللى انتى عايزاه لانك اصلا مش فاهمة! ولازم طبعا بيتكلم بصوت واطي...مفيش اي مراعاة للطرش اللى عندنا!!
انا عارفة انه متنبه عليهم يتكلموا بصوت واطي علشان محدش على table تانية (زي ما بيقولوا - بيرفضوا يقولوا ترابيزة معرفش ليه) يسمع الorder (الطلب زي ما احنا بنقول يعنى) بتاعنا!! مع ان مفيهاش حاجة ... انا اخترت اكل في مكان عام يبقى طبيعي جدا يكون في ناس غيري!! وطبيعي يشوفوا احنا هاناكل ايه!! شئ بديهي جدا!
النهاردة دخلت محل ادوات منزلية وكان اللى واقف في المحل راجل كبير شويتين....لقيت بتاعه كده عجباني بس مفصولة عن ورقتها...الورقة كان مكتوب عليها عشرة جنيه...فمش متاكدة هيا بعشرة ولا دي ورقة منتج مختلف....فسئلته "هيا دي بعشرة جنيه؟"...الرد الطبيعي يكون ايه؟ ممكن مثلا يقول "ايوة بعشرة"...او يهز دماغه...مش هاعترض والله لو بص الناحية التانية حتى...عارفين قالي ايه؟ قالي "هوا مش مكتوب عليها برضه؟؟؟ بتسئلي ليه بقى؟؟؟؟" !! يا نهار احرااااااااج!! انا كنت عايزة اشتكي لادارة المكان بس قلت في سري...ايه اللى هايخلي راجل في السن ده يقف في محل حلل وعلب تلاجة؟ فقصرت الشر وخدتها وانا حاسة بناااااااااااار في دماغي من رخامته وقلة ذوقه!
ولما تدخلي محل تشتري بلوزة ولا بيجامة ولا اي حاجة وتقولي للي واقف انك عايزة مقاس كذا من الموديل الفلاني ويقولك "بس ده غالي شوية" ... بيكون على طرف لسانى اسئله "هوا انا شكلي معفن لدرجة انى مش هاقدر اشتريها؟؟"...في الموقف ده بتنح بقى وبدي وش الغباوة! - الحركة دي بتنفع على فكرة...جربوها
وكلنا عارفين ان المحلات كلها بقت تفتح على الضهر كده...فلما تنزلي وتدخلي اي محل بتلاقيهم يا بيمسحوا او بيفطروا...وفي الحالتين بتخرجي من المحل تانى وتستنى لحد ما بسلامتهم يخلصوا اللى بيعملوه ويتنازلوا ويستقبلوكي
في نوع بقى لما تسئليهم عن اي حاجة يردوا بأقل القليل من الكلمات بصوت واطي قرفان وهما باصين الناحية التانية! تقولوش بنشتري من دولابهم الشخصي!
اخر مرة جربت اشتري صندل قلت للى واقف لو سمحت عايزة مقاس كذا...جاب لي فعلا بس كان صغير جدا لدرجة ان نص كعبي بره...قلت له مفيش اكبر شوية؟ قالي حضرتك بقى لازم تدوري في القسم الرجالي ها ها ها ها....اقول ايه بس وانت فيك كل العبر!!!!
قدام الشغل كان في واحد بيجي من مخبز قريب وبيبيع منتجات المخبز...وكنت اتعودت اجيب منه فطار...فمرة كنت رايحة الشغل في اتوبيس الشغل والاتوبيس وقف علشان ننزل...وقدام كل الناس لقيت الشخص ده بيشاور لي اوي كده وبصوت ولا صوت مدفع رمضان "ازيك يا استااااااااااااااااااذة كنتى فين امبارح؟؟"
مش عارفة هوا انا حظي وحش ولا فعلا كل السادة البائعين كده!

ريم اسامة 
https://www.facebook.com/groups/329904227056535/

No comments:

Post a Comment