Saturday 14 February 2015

فالانتاين المتجوزين

كلنا يوم عيد الحب بنشارك مع اصحابنا صور محبطة ومضحكة عن اليوم ده ... يوم الفالانتاين...هوا يوم الحبيبة والعيال الصغيرة الورور...احنا كبرنا بقى وحب ايه اللى انت جاي تقول عليه 
بس والله احنا غلط...اليوم ده لكل الاعمار...وبلاش نتمسك اوي بالنكد ونقول اليوم ده حرام! احنا بنحتفل بعيد الام..اشمعنى نيجي على عيد الحب ويبقى كخه؟....انا مش بقول نعمل حاجة فظيعة ونضحك علينا الناس...مش لازم نلبس احمر ونسبل عنينا من اول النهار ونوشوش بعض ونبص لبعض نظرات طويلة سمجة...بس ممكن انتى كزوجة وربة منزل وعندك قرود مش هاتعرفي توديهم في حتة علشان تعملي اي منظر انت وجوزك...اعملي للراجل يوم مميز في البيت..يعنى كنوع من التغيير ارجوكي اقلعي الجلبية القطيفة والبسي حاجة عدلة...اشتري من قبلها لبس حلو للبيت يشوفك مميزة في اليوم ده...مش لازم يفضل فاكر انك ام عياله...انتى شريكته...وممكن برضه متشتكيش من العيال...ورتبي من قبلها يكون في اكل حلو (مش ضروري ابدا شيكولاته وتورته)...الراجل هاينبسط برضه بحلة محشي محترمة مع شوية بفتيك ويتقدموا في اطباق النيش اللى حالفة براس اجدادك ما يطلعوا. رتبي السفرة بشكل فيه شوية اهتمام...اعملي حسابك يكون مع الغدا حاجة تتشرب وحاولي تفتحي اي موضوع مش متعودين تتكلموا فيه.
او اعملي حسابك من قبلها بفترة وحوشي مبلغ صغير كده وهاتي له هديه رمزية يكون محتاجها..بلاش الدباديب والماديليات اللى بقلوب واول حرف من اسمه وامسك وحركات ثانوي دي...احنا دلوقتي عارفين هما محتاجين ايه...يعنى لو كان نفسه في بارفان معين او بلوفر او خلافه...هاينبسط اوي بيه وهايحس انك فعلا مقدراه وبتحسي ايه ناقصه...ممكن تلفيها..بس وحياة عيالك يا شيخه ما تحطي له فيها جليتر (انتى اللى هاتشربي...انتى اللى هاتنضفي الجليتر لما يقع على الارض).
وفي فكرة تانية...اعملي شعرك! اه ارجوكي اعملي شعرك...مش ضروري تقصي وتضربي لون وتعمليه شنيون...روحي الكوافير وانتى غاسلة شعرك في البيت (اهو توفري عشرين جنيه برضه حلوين) واعمليه سيشوار! بيفرق حقيقي...انتى هاتحسي  بفرق برضه.
وبعد الضهر اطلبي منه تنزلوا شوية...اشربوا عصير او لفوا شوية في الشارع...اتمشوا في اي مول او في اي مكان...حسسيه ان اليوم ده بتاعه وانك عايزة تخليه مبسوط...بلاش شكوى...بلاش طلبات...لو قالك نروح لماما وافقي بلاش اعتراض...لو سابك وانتى عاملة كل المهرجان ده ودخل ينام شوية الضهر متزعليش نفسك. هوا اكيد بيحبك بطريقته الخاصة :) عدي اليوم على خير واعلمي بأصلك ونكدي عليه تانى يوم عادي D:
كل سنة وانتوا طيبين ومع بعض على طول

ريم اسامة

جروب المدونة على الفيسبوك: https://www.facebook.com/groups/329904227056535/

No comments:

Post a Comment