Friday 4 October 2013

حرقة الدم

حرقة الدم ليها اشكال والوان وفنون - وماشاء الله على طول يوجد "فنان" في حياة كل شخص.
معظم الستات بيتحرق دمها من حركات عيالها "الزبالة" - الزبالة هنا ممكن تعود على الحركات او على العيال...كل واحدة تختار اللى يناسبها.
تلاقي العيل من دول ماسك ازازة مياة ويشرب بؤ والباقي يسقى بيه السجادة!! "لييييييييه كده حرام عليك!" وتلاقي الاجابة الاكثر استفزازا في الكون "انا عايز كده" !!! الطم؟؟ اشق هدومى؟؟ اهرب؟؟
طبيعي تدخلي المطبخ تلاقي كل دواليب المطبخ في الارض ومفيش مانع ازازة زيت لطيفة كده متليطة على السيراميك - او زي ما حصل مع صاحبتي لما بنتها دلقت عبوة سائل مواعين من الحجم العائلي على نفسها والارض! عاااادي جدا!
ولا تلاقي طفل من دول شد فوطة ولا اي هدوم من الدولاب وسبحان الله لازم ودايما تكون اخر قطعة هدوم او اخر فوطة في الرصة كلها....فينهار الدولاب قدام عينك وتفضلي كده تهري في اعصابك وتصرخي زي اللى لسعها عقرب!
وطبيعي جدا انهم يلعبوا بالفيشة او في عين بعض او يهزروا بالشلوت!!  او يجروا بعشوائية وفي ايدهم قلم او شوكة! او مثلا تجيبي لحد منهم لعبة جديدة وانتى فرحانة بنفسك بقى وفرحانة بأمومتك الطاغية وتلاقيه مش عاجبه وبيعيط برضه ويحدفها وانه كان عايز حاجة مختلفة!!! تشتمى نفسك في سرك وانك جزمة انك عبرتيه...ياريتك جبتي بالفلوس كارت شحن كان اكرم لك!  تفضلي تقولي الحاجة مليون الف مرة وهما عاملين نفسهم ولاد ناس تانية مش ولادك! بس وكفاية وهس ووطي صوتك وبطل تنطيط وماتجريش في الشقة والكورة / سكوتر / عجلة بره البيت...كل ده ولا اكن حد بيتكلم اصلا! ولما تزعقي يصرخوا في وشك "بتزعقي ليييييييييييييييه"!! ولما تعملي فيها ام وتعاقبيهم يصرخوا ويعيطوا بكل ما اؤتوا من قوة وتسمعي من كل اللى حواليكي "حرام عليكي دول اطفال"!! عيال حقيرة!
كل ام عيالها عملوا مصايب فمش هاحصر المصايب حاليا - لينا قعدة على رواقة 
وطبيعي يكون لك جارة سخيفة يا بترمي الزبالة قريب اوي من شقتك او يسيب القطة بتاعتا الغبية اللى مش بتخاف من الناس على السلم (ايوة حصلت) او شخصيتها قوية وجوزها ممنوع يشرب سجاير في الشقة فبيشربها على السلم ويرمي اعقاب السجاير في الطرقة او جارتك اللى بتسيب غسيلها ينقط على غسيلك او الاكثر شيوعا وهي تنفيض السجاد من البلكونات وبالتالي التراب كله بقى في حضنك انت او بتشغل التليفزيون من صباحية ربنا لحد بالليل بصوت عالي جدا علشان تسمعه وهيا بتتجول في الشقة من جميع الاوض!! طيب والناس اللى جالها رعشة خفيفة في الايد من فرط العصبية؟؟
لا مش مهم طبعا! 
واللى كل ما تشوفك تقولك "ابنك  خاسس اوي ليه هوا مش بياكل؟" - لا حول ولا قوة الا بالله - يا رب الهمنى الصبرررر
واللي فعلا بيضايق ويمكن الرجالة بتعانى منها اكتر من الستات وهي المدير الغبي اداريا! اول سمات المدير الفاشل هي تمسكه الشديد جدااااااااااا بالحضور والانصراف (مش بالشغل نفسه) !! وكرهه الاعمى للاجازات والتأخير عن المواعيد الرسمية وايمانه العميق ان الاجازات المرضية هي "حجة البليد مسح التختة"! ولو اي غلطة حصلت في الشغل يبهدل الدنيا ويقوم عواصف وبراكين...مع ان الغلط وارد جدا وطبيعي انه يحصل احنا مش ماكينات...بس ازاي بقى؟ لازم يطلع ان ده اهمال واستهتار وعدم اعتناء وعدم اكتراث وعدم حاجات كتير تانية - وبين الغلطة والغلطة بيحصل مليون حاجة صح بس في الغلطة التانية لازم يفكره بالغلطة الاولى ويبدأ يرص له التاريخ الاسود للفشل!!! المدير ده نفسه كان بيتعامل كده وكان طفل جبان على فكرة!!
وبرضه الام اللى مفوضة نفسها خبير مالي ومحلل نفسي لابنها ومراته وبيته!! انتى مالك؟؟ ابنك كبر وبقى شحط وعنده بيت وعيال بتدخلي ليه وتصممى تعرفي كل حاجة ليه؟ وليه كل ما يجيب حاجة فيها شئ من الرفاهية تتهميه بالبذير والاستخفاف بالزمن و"القرش الابيض ينفع في اليوم الاسود" وملوش لازمة "البعزقة" !! ما انتى ياما جوزك جاب لك وفسحك جت على ابنك والدنيا اسودت خلاص؟؟ اخرجي منها يا رتيبة خليها تعمر ملكيش دعوة بالعيال!!!
واكتر حاجة بتضايق الناس كلها وبتحرق دمهم جميعا هي قلة الادب في الشارع - لو حد عايز يعدى الشارع وانت كملت وموقفتش هاتسمع شتيمتك بنفسك! لو زنَقت على حد في المرور هاتتشتم...لو عديت قبل الميكروباص هاتتشتم...لو الباشا الدكتور سائق الميكروباص جه وراك وضرب كلاكسه الكريم وانت ماوسعتش هاتتشتم بالكلاكس!! اللى بيضايق ان كثير من الاحيان الواحد بيخاف يرد لحسن يتضرب! 

مش هاتكلم عن الازواج والزوجات علشان الاتنين بيفرسوا في بعض عن عمد!
على العموم في خبر حلو: دوا الضغط مش غالي!

ريم اسامة
https://www.facebook.com/groups/329904227056535/

No comments:

Post a Comment