Saturday 19 October 2013

بوز الاخص

المقالة النهاردة طويلة حبتين - معلش ماتزهقوش منى :)
الجواز بيحسسنا في اوله اننا فعلا برنسيسات وهوانم...تعملي الاكل تلاقي اللى يشكرك...تجيبي كوباية مياة تلاقي اللى يقولك "كتير كده انا بعرف اشرب لوحدي"....تطبقي الغسيل وترصيه مكانه تلاقي اللى بيشيد بنظامك واهتمامك بالتفاصيل....قبل تخرجي بتقعدي ساعة تهندسي في المكياج والمانيكير والرموش وتختاري الكعب بعناية مع طول الفستان او الجوب (في اقوال اخرى اسمها جيبة او جونلة) ولما تعتذري عن التأخير يقولك "هوا احنا خارجين ليه؟ مش علشان تنبسطي؟ براحتك!!" ومع كل فرشاة مكياج تلاقي واحد بيتفرج على حلاوتك وحلاوة الى خلفوكي....لما تخرجى مع جوزك يمسك ايدك او يحط ايده على كتفك او وسطك...لو تعبتي وجالك برد ولا صباع رجلك الصغير اتخبط في اي حاجة او ضرسك مسوس وجايب لك صداع....او حتى رمش دخل جوا عينك تلاقي جوزك اتلهى على عينه وجاب دكتور ومايسبش الاوضة اللى انت فيها غير بس انه يجيب لك حاجة تشربيها او دوا...حتى لو نمتى هايفضل جنبك برضه يطمن كل شوية لسه تعبانة ولا كويسة!  ولو نزل لاصحابه على القهوة او البلايستيشن او يقابلهم في اي حتة بيستأذنك الاول ويطمن انك اتشغلتي في فيلم او هاتنامي او هاتتسلي باي طريقة علشان ماتزعليش - ولما يرجع يستستمحك انه اتاخر (مع انه متأخرش ولا حاجة)...لو عملتي طاجن بامية بالصراصير هايعجبه وتسلم ايدك وانه مكنش عايش من قبلك وان الاكل من ايدك حاجة تانية ومش بعيد يقولك اقعدي هوا اللى هايشيل مكان الاكل...ولما تدخلي المطبخ بعد ما يشيل هوا الاطباق تلاقيهم مرصوصين فوق بعض وهوا رمى البواقي في الزبالة خلاص! ومش بعيد تلاقيه من فترة للتانية عامل لك رحلة مفاجأة او حاجز يومين في اي فندق او يعزمك على مطعم تحفة...كده بدون مناسبة. ولما بيطلب حاجة بيطلبها بهدوء وبيكون طلب مش امر! و (اسغفر الله العظيم) بيبتسم في وش مراته!!!
بمرور الوقت والسنين بتتحولي من برنسيسة الى بوز الاخص!!
 مع اول حمل بتنزلي درجة بمعنى بعد ما كنتى زي ما قلنا فوق برنسيس هاتبقى بنت ناس فقط...بس بتصعبي عليه لسه...بعد ما كنتى متألقة وشيك وبرفاناتك بتتكلم عنك...وهوا مش عارف بالظبط طولك من كتر ما بتلبسي كعب بره وجوا البيت...بقيتي وارمة ومناخيرك بتاخد حمام شمس على وشك ومبرطشة...ورجلك مفيش اي حاجة بتدخل فيها غير الشباشب بتاعته! بتمشي زي العمدة الالي وعلى طول تعبانة او قرفانة او عايزة ترجعي او شامة ريحة وحشة او مرهقة ومفيش طاقة تعملي حاجة....هوا الى حد ما بيتفهم المرحلة دى وبيعيش على امل انك لما تولدي هاترجعي طبيعية تانى....وبتولدي...ومع اول عيل بتنزلي عشر درجات مرة واحدة...وصنف الرحمة ده بيتبخر زي السبرتو...تكونى لسه والدة او بطنك لسه مفتوحة وهوا قاعد مقريف ومتضايق ان البابي بيعيط!! وتبدأي فاصل طوووويل اووووي من "انتى مش مهتمة بيا" و "هوا كل حاجة ابنك ده؟ وانا فين ان شاء الله؟"...او يقولك بقرف وامتعاض"انتى اتغيرتي اوي عن زمان!!" و"فين فلانة بتاعة الاول؟؟" وتبدأي مرحلة جديدة من حياتك الزوجية واسمها "الوقت سرقني - راحت عليا نومة"!
يروح القهوة او البلايستيشن ويتأخر اوي اوي ولو اتصلتي بيه يقولك الوقت سرقني!! يخرج مع حد من اصحابه ويجي بعدها بخمس او ست ساعات...الوقت سرقه....تروحوا المصيف يصمم هوا اللى ينزل بنفسه يجيب الاكل او يشتري طلباتكوا ويتاخر طبعا....يقولك عديت على المحل الفلاني والفلاني ولفيت على المكان العلانى وكانت مياة العربية ناقصة ومكنش معايا مياة والعجلة اللى ورا كانت عايزة تتزود هوا...و"الوقت سرقني"....العيال لما يطلعوا من المياة ببردانين وبيعيطوا ومش عايزين يكملوا فيقولك خديهم وانا جاي وراكي...ومايجيش....الوقت بيسرقه في المياه.....لو نزل يزور مامته يقعد نص يوم هناك ويرجع متغدى ومحلي ومبسوط واتفرج كمان على فيلم معاها ويرجع ينام شوية! ماهو تعبان بقى طول اليوم بره من حقه ينام!!
ولما الراجل ينام....بيكون موت مؤقت مش نوم!! ولما يصحى عينه منفخة من كتر النوووووووم تلاقيه برضه مكشر...مكشر ليه يا ابن الناس؟ يقولك "بفوق من النوم!!!" يعنى صاحي مكشر...نايم مكشر....فايق مكشر...بيفوق برضه مكشر!!! ولما تقولي له انه نام كتير اوي وكده الخروجه اللى وعدتوا بيها حد من الاولاد باظت "راحت عليا نومه!!!!" 
يوم الاجازة الصبح المفروض ياخد العيال النادي يشوفوا الشمس بدل ما هايحمضوا من الرطوبة "راحت عليا نومه"
في المصيف العيال الحقيرة بتصحى بدري وانتى تصحي معاهم والبيه يصحى العصر "راحت عليا نومه"
طلبتي منه تروحي لاخوكي ومراته زيارة شوية يصحى من القيلولة الساعة تسعه ونص "راحت عليه نومه"
لوما تشتكي يقولك "شوفي انا نايم الساعة كام وانتى الساعة كاااااام"!!
طبيعي بتنامي مع العيال!! ما هم لما بيصحوا انتى اللى بتصحي برضه! هوا اللى بيحب يقعد من غيرك ويسهر لوحده!!!
ما انتى بقيتي بوز الاخص...وش الغراب اللى معشش في بيته وعلى اعصابه الضعيفة المرهفة!!
الراجل في بيوت كيتر بيهرب من مراته...من وجودها...وشها بقى يعصبه...صوتها بينرفزه....بعد ما كانت كروان ومرهم كيناكومب على جروحه المتقيحة....بقت التقيح ذات نفسه!
الراجل بيهرب من مراته باساليب كتير وبيقلل وقته معاها بفن وحرفية شديدة...بيروح الشغل ويتاخر فيه...يرجع يتخمد...يصحى يعمل مشاوير وبعد المشاوير يرجع حبة صغيرة ومش بعيد ينزل تانى يقعد مع اصحابه في اي مصيبة...ولما يرجع من الصيبة اللى كان فيها تكون مراته نامت...مشكلة الراجل في الويك اند علشان الاحتكاك حايبقى اكتر...فهوا بينام متاخر اوي علشان يصحى متاخر برضه...وهكذا...حياة مملة وكئيبة ومراته بتدبل يوم ورا التانى! وهوا مش فارق معاه...هوا بيعذبها يمكن ترجع زي الاول!!! 
بعد ما كان بيطلب بأدب بقى يأمر ويتأمر كمان...بعد ما كان مابيستحملش عليها الهوا...بقى على اقتناع كامل انها بتدلع كل ما تمرض....بعد ما كنتى في عينه شريكته اللى بيفتخر بيها قدام الناس...بقى ينتقد كل حاجة فيكي زي مظهرك وشعرك وحجمك وستايل لبسك...حتى ايدك مش هاتعجبه...ماهو مش مقدر ان في اطفال يعنى ممنوع ضوافر طويلة ولا كعب عالي....في اطفال يعنى مفيش وقت للمكياج والحسوكة...ماهو لو كان بيشيل معاكي العيال دي كنتى عرفتي تتزوقي براحتك...لو كان بيستحمل الزن شوية كنتى نزلتي للكوافير زي الاول....الراجل لو استغنى عن شوية من الغيبوبة وصحى مع الاولاد وسابك انتى نمتي زيادة كان هايبقى عندك اعصاب وصبر اكتر...او على الاقل هاتستحملي انه يهملك! لو قدر تعبك واهملك...هاترضى ومش هايبقى في مشكلة...بس الراجل شايف نفسه زوج مش اب! دي المشكلة ومربط الفرس....الست اتحولت من زوجة الى ام...والمفروض الراجل برضه...لا....هوا متمسك انه "راجل" بلا القاب...حتى لقب زوج عنده استعداد يتخلى عنه في مقابل سعادته الشخصية ومتعته هوا وبس!
احب بس اوجه كلمه للراجل ابو من غير القاب ده! ليك يوم! بكرة اللى انت بتهملهم علشان سلبوا منك الانطلاق والحيوية وحولوا مراتك من ست الى ام...هايكبروا...وهايشيلوها في عينيهم...وتقعد انت لوحدك...زي ما بتيجي عليها هايجيلك يوم وتمرض وتقعد في البيت "منبوذ" بما ان محدش متعود على وجودك اصلا...خليك زي ما انت...اوعى تهتم بيها ولا ترحمها...لحد ما تكبر....وتبقى زي الدمل اللى محدش طايقه!!
لوحدك عشت شبابك....لوحدك هاتعيش اخر ايامك!!

ريم اسامة


4 comments:

  1. ليه كده بس داحنا لسا خارجين من عيد وكل سنه وانتي طيبه
    انا بقي هتخانق معاكي النهارده بسبب البوست ده
    وردي طويل شويه معلش استحمليه
    هو الراجل اتجوز ليه اصلا مكان ممكن يعيش حياته وحريته ويعمل اللي هو عاوزة لكن هو شاف ان حياته هاتكون احلي واحسن لو كان معاه حد تاني يكملوا حياتهم مع بعض ويبقي مسئول عنه
    وبعد ميتجوز ايه اللي مطلع عينه ومخليه مستحمل قرف مديره وللا غربتة اللي بتاكل من عمره وللا الشغلانه التانيه اللي بيشتغلها "جاوبي انتي بقي"
    إذا كانت الست بتتعب في البيت وللا مع العيال وللا في توفيقها بين البيت والشغل فالراجل كمان طالع عين اهله وبيستخسر في نفسة كل حاجه علشان مراته واولاده
    الاتنين طالع عين اهليهم في ام الحياه اللي هما عايشينها وهما اللي اختارو يعيشوا مع بعض ومحدش غصب علي الراجل انه يختار وللا غصب علي الست انها توافق
    انتي متحيزة للستات زياده حبتين تلاته اربعه النهاده
    الست المفروض عليها انها تاخد بالها من جوزها وبيتها واولادها ولو معملتش حاجه تانيه محدش هايلومها لكن الراجل مش مسئول عن بيته بس لا مسؤول عن والده ووالدته وكمان لو عنده اخوات بنات فهما مسؤولين منه ولو قصر في اي جنب من دول محدش هايرحمه وللا هايعزره
    المفروض بعد كل الحاجات اللي الراجل مسئول عنها دي يرجع يلاقي الست مستنياه عاوزة تتكلم في اي حاجه تافهه وخلاص يعني يكون هو طالع عينه ولما يرجع يلاقي واحده كل همها ان حماده ابنهم النهارده مرضيش ياكل بطاطس وقال عليها يع وللا جارتكوا النهارده رميتي عليها السلام وهيا مردتش وللا يرجع يلاقي الست هانم بتعيط علشان حلمت حلم وحش النهارده.
    فطبيعي انه يفضل انه يقعد مع اصحابه وللا علي القهوه يتكلم مع الناس اللي بتشاركه اهتماماته
    قعدة الراجل مع اصحابه بتنسيه المسئوليات اللي علي ضهره اللي كل مايشوف الست مراته تفكره بيها

    ReplyDelete
  2. انا بحب جدا الكومنتات الطويلة ومش بتضايق منها :)
    بس يا ترى انت فعلا متخيل ان الست بالهيافة دي؟؟؟؟
    يعنى لما تحلم حلم وحش هاتعيط؟ :) او حمادة لما مايطفحش البطاطس هاتشتكي؟
    خالص على فكرة
    لو مش عايز ياكلها هاتديله بالشبشب هاتخليه ياكلها بالقشر
    في كام ست في مصر عايشة مع حماتها اوالعكس؟
    كيتر جداااااااااااااااااااا
    فلو الراجل مسئول عن مليون حاجة - الست مسئولة عن اتين مليون حاجة
    مش هارص الستات مسئولات عن ايه...بس فعلا كلمة حلوة مش هاتضر خالص...بما انه كان بيقولها زمان ما يرجع يقولها تانى ايه المشكلة؟
    وبعدين هيا مراته مش مقدرة اللى بيعمله؟
    ستات كتير عايزين الحرق انا معاك - بس والله معظم الستات بترضى بقليلها وبتقدر ان جوزها تعبان وبرضه بتستخسر في نفسها كل حاجة في الدنيا علشان هوا واولادها يكونوا مبسوطين
    اللى عايزة اوصله هنا ان في شريحة من مجتمع الرجال بيكره التقييد - مراته مش هاتفضل عروسة على طول
    بعد ما البريق بيروح من الست وبعد ما بتخلف وتتحول ويعدي عليها القطر هوا بيقرف منها اوي
    بيتلكك في اوقات كتير وبيهرب من وجوده معاها
    انا مش بتكلم هنا عن التزامات الراجل اللي بتخليه مشغول عن مراته
    انا بتكلم عن التلاكيك والزهق منها ومن عيالها!!

    الست كمان بتفضل القعدة مع اصحابها بس للاسف ماتقدرش علشان مقيدة باولادها ومحدش يقعد بيهم على ما هيا تفرفش لها حبة - هيا كمان عايزة تتكلم في حاجة مختلفة عن القطة المشمشية والبوبي اللى مش بياكل ولا بيشرب اللبن!!!! ولا انها تغني للعيال ليل نهار وتعلمهم يدخلوا الحمام لوحدهم ويبطلوا يحطوا صباعهم في مناخيرهم1!!
    الست عايزة حياة بره البيت لكن للاسف مش بلاقيها وكمااااان بتلاقي من جوزها معاملة مقرفة
    الحياة مشاركة...مش خناقة
    ربنا يقصر من غربتك وتتجوز واحدة تفهمك وتفهمها وتكون سعيد معاها ان شاء الله :)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. في الاول انا حابب اوضح حاجه شايف انها سبب المشكله من الاساس
      الخطوبه هي كلمة السر
      كل واحد سواء الراجل او الست بيبقي انسان مختلف تماما في الخطوبه
      الباشا مقضيها بيبي وحياتي ونحنحه فارغه والست مقضياها سهوكه ورسايل علي الموبايل
      الخلاصه ان كل واحد فيهم بيكون مكون صورة في خياله عن الانسان اللي قدامه من خلال اللي بيحصل في الخطوبه واللي بيكون كله كدب في كدب
      ييجي بقي الجواز ويوم بعد يوم الراجل يكتشف ان الانسانه اللي قدامه مش هيا الانسانه اللي كان خاطبها
      مبتقولش اه علي كل حاجه ومبتقولوش كلامك صح علي اي حاجه بيقولها وممكن تتخنق عادي وممكن تفلت منها كلمة غبيه في وقت نرفزة وليها رأي مختلف عنه وياسلام بقي لو كان من النوع اللي بيعند في اي حاجه تافهه وياعيني بقي لو كانت من هواة الصوت العالي
      من الاخر بيتصدم مش من الحقيقه قد من الاختلاف بين الصورتين اللي مش شبه بعض خالص
      ايه بقي اللي قدامه علشان يعمله مع انسان اهتماماتهم مش مشتركه ورأيهم مختلف ومفيش طريقه للحوار العادي بينهم
      الباشا يقوم يعمل وسيله دفاعيه اللي هيا العودة لدايرة الامان الخاصه بيه اللي هيا اصحابه وقهوته وقرايبه ويتعامل مع الهانم اللي معاه علي انها مهمتها في الحياه انها تقوله محتاجه كذا وهو ينفذ اللي يقدر عليه من الحاجات دي

      انا مبحبش اسلوب التبرير دا بس البوست بتاعك هو اللي خلي ردي يكون دفاعي علشان انتي كنتي متحيزة بشكل كبير للستات الغلابه الكيوت اللي مبيطلعش منهم العيبه واللي مش مخليين في جهدهم جهد علشان يعجبوا قصاد الرجاله المفتريين اللي مش هايوردوا علي جنه او علي نار والانانيين

      طبعا صوابع ايدك مش زي بعضها بس انتي جيتي علينا شويه النهارده
      واحنا غلابه يابيه

      وهذا واحب اسمع في نهاية البيرنامج اغنية البنات البنات الطف الكائنات

      تحياتي

      Delete
    2. ههههههههههه اه والله فعلا تخيل؟ الخطوبة هي السر - وبصراحة البنات احسن ناس تمثل ...ليك مقالة مخصوص يا شريف في الموضوع ده :))
      بنات كتير في ظل العنوسة الطاغية على المجتمع - او خلينا نقول الفكرة المعششة في مخ البنات انهم هايقعدوا كتير في بيوت اهاليهم - بتخليهم يعملوا اي حاجة بس العريس ما يطيرش من ايدهم ولما بتتخنق منه وعايزة تسيبه بتكون امها مستنياها بالمنفضة!! هاتكمل الجوازة يعنى هاتكملها!!

      ممكن يكون البوست استفزك شويتين معلش :) وزي ما قلت لك ..وعد هاحقق لك الحلم وهاتخلى عن تحيزي الكامل والغير موضوعي عن الستات واكتب مقالة اجيب بيها الست الارض - فعلا في واحدة كنت كتبت فيها جزء واسمها "يكفرن العشير" بس حسيت انى هاتشل لو كملتها وخنت اصدقائي الستات هههههههههههههههه
      واحنا نهدي صديق المدونة اغنية "الراقدون تحت التراب" :))))

      Delete