Saturday 26 October 2013

تستاهل...علشان تحرم!

الحياة صعبة...وكل ما بتصعب اكتر....كل ما الناس بيشمتوا في مصايب غيرهم....احيانا مش شماتة صريحة ولكن بيبان اوي في كلامهم وردود افعالهم وتلاقيهم بيلوموا الضحية!!
مش هانتكلم في النقطة دي من الزاوية السياسية....علشان الموضوع شائك في الشارع المصري حاليا! واحيانا جملة "ايه وداهم هناك" بتكون على حق لان في ناس كتير بقت تعيط وتندب لما عيالها يحصلهم حاجة...لما كانوا رايحين يخربوا او يهاجموا اي مكان او منشأة او يهددوا مواطنين او يقطعوا الطريق!!!!
انا هاتكلم من الناحية الحياتية العادية.
يعنى مثلا...واحدة تتسرق شنتطها...تلاقي الكل بيتهمها هيا مش بيتهم الجاني! 
"وهيا تحط كل الفلوس دي معاها في الشارع ليه؟"...."وتمشي في شارع ضلمة ليه؟"...."قلنا مليون مرة الشنطة تتشال في الايد اللى ناحية الرصيف مش الشارع!!"..."حد يعمل كده برضه؟ تستاهل بصراحة علشان تحرم بعد كده!"

واحدة ابنها اتخطف منها...حتى يا ربي الخطف؟؟؟ يتقال من وراها "علشان ام مهملة!! خسارة فيها العيال اصلا"..."ما طبعا...الهانم مشغولة بالتليفون لحد ما ابنها اتشال منها ولا حست!!"..."في حد في الدنيا ينزل عيل يشتري حاجة لوحده؟؟؟؟ اهو اتخطف منها....خليها تشرب!"..."وتسيبه في العربية لوحده ليه؟ خلاص؟ بقى تقيل اوي على قلبها؟ اهو اتخطف منها خليها بقى تلطم العمر كله!!"

لو واحدة اتطلقت من جوزها...."تستاهل! علشان ياما امها قالت لها بلاش فلان وهيا اللى صممت عليه!"..."ادي اخرة اللى ما يسمعش كلام اهله!"..."قلنا لها مليووون مرة اتجوزي اللى يحبك مش اللى انتى بتحبيه...اديها رجعت بيت ابوها بتجرجر خيبيتها"

لو واحدة اتاخرت شوية وماتجوزتش.."ادي اخرة البطر!!"...."يا حبيبتي جالها اشاكل والوان بس هيا اللى كانت بتتأمر!!"..."من كتر عرسانها بارت!"...."علشان امها كانت فرحانة اووي ان بنتها بيضا وحلوة...خليها تشرب الحلاوة والبياض!"...."مش رفضوا ابن خالتها؟ كان ماله؟؟ زي الفل!! واهو اتجوز ست ستها ومعاه تلات عيال كمان! وهيا لسه قاعدة في حضن امها!!"...."على فكرة البنت ضحية امها....علشان الامارة والطلبات الكتير الفارغة...ما كانوا يلموا الدور ويقبلوا بفلان!! كان لازم يعنى الفشخرة؟"

لو واحدة اتأخرت في الخلفة.."مش دي اللى كانت بتقول زمان انها مش بتحب الاطفال الصغيرين؟"..."ماهي اجلت الخلفة في اول جوازها؟ اصل ربنا مش بيتعاند!!"


لو حد جاله مرض صعب...."ادي اخرة الاكل كتير بره! اصلا التيك اواي كله زفت وهباب ومحدش بيسمع الكلام!"..."ما طبعا لازم يحصله كده من شرب السجاير!!"..."ماهو بيشرب حاجات ساقعة كتير! عايز يعمل اللى على كيفه وكمان يفضل بصحته؟"..."لا معلش بقى! هوا اللى مهمل!"


لو واحدة ضاع منها اي حاجة دهب..."دي اخرة الاهمال!!!"..."ماهي لو كانت حاسة بقيمة الحاجة كانت حافظ عليها! بس هيا معندهاش حاجة غالية!"...."مش تاخد بالها؟ هيا فاكرة نفسها لابسة فالصو؟؟ تستاهل!"

لو واحد اتسرقت عربيته..."قلنا الف مرة لازم قفل الدريكسيون بس هوا فضل يتريق علينا!! اديها اتلطشت خالص منه!!"..."ماهو اللى راكنها في حتة مقطوعة!!"...."كان بيوفر تمن الانذار...خلي التوفير ينفعه"...."مش كان بيتريق على اللى بيأمنوا على عربياتهم ويقول فلوس في الارض وهبل؟ اهو ندم!"

لو واحدة فرقت معاها الكلية اللى بتحبها على نص في المية...."مش دي اللى كانت قاعدة على التليفزيون ليل نهار؟"...."ماهي على طول بره البيت عايزة تنجح وتدخل اللى على مزاجها كمان؟"....لما هيا تدخل اللى على كيفها امال اللى بيذاكر يروح فين؟ معهد الصرف الصحي؟؟

في ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ازاي نلوم ضحية؟؟ امال الجاني نعمل فيه ايه؟ نديله قلادة النيل؟ يعنى الجاني واد "برم" (بضم الميم) علشان نجح في تربية الضحية وادالها درس ناجح في الحياة العملية؟؟؟ اه فعلا الاحتياط واجب بس مش معنى كده نخيط الفلوس في هدومنا من جوا ولا نربط العيال بحبل في وسطهم!!! يا ربي حتى قضاء الله بيشمتوا فيه!!!
ايه كمية اللا انسانية دي؟ ايه كمية الحقد والغل والغباء ده؟ ليه بنشمت؟ ليه بنفرح في المصايب؟ ولما تيجي لنا احنا مصيبة نتحمق اوي لو محدش تعاطف معانا بضمير!!! 
ويستمر الهزل!!

ريم اسامة

No comments:

Post a Comment