Wednesday 19 June 2013

عندما نحب

عندنا نحب...نتعلق بكل شئ وبالتفاصيل الخاصة بذلك الشخص...تحبي ما يحب...تكرهي ما يكره...تحفظي على ظهر قلب اكلاته المفضلة...مطربه المفضل...سكره في الشاي ومتى يشرب القهوة....الوانه المفضلة...حتى مقاس حذائة والموديل المفضل!
عندما تحبي...فانك تميزين عطره من بين كل الروائح والعطور من حولك...تعرفين انه بالمكان من الرائحه المعلقة بالجو قبل رؤيته هو شخصيا ...حتى وان كانت مختلطة بعطور اخرى...تميزن نبرة صوته من بين الزحام...تميزين ضحكته بسهولة...ولا تخطئي صوت خطواته! فتعرفين مزاجه من خطواته ان كانت خطوات خفيفة ام ثقيلة مهمومة.
عندما تحبي فانك تعرفين كل ملابسه ...الملابس الصيفية والشتوية والوانها والحذاء المصاحب لكل طقم! تتمنى رؤيته بالملابس الكاجوال بعيدها عن الملابس الرسمية الخاصة بالعمل...تعرفي عدد الكرافاتات الخاصة به.
عندما يضحك تبتسمين في السر...عندما يغضب لا تلاحظي عبوس وجهك...عندما يحزن تشعرين بنغزة بقلبك وتقاومى الشعور ان تذهبي اليه وتمسحي على رأسه....تحفظين خطوط وجهه...تشعري بالموت من شدة الفضول لمعرفة سبب الندبة فوق حاجبه ... انفه المدبب وذقنه العريضة كلها تضيف الى وسامته ...انت ترينه وسيم جميل الروح والاخلاق...حتى وان عارضك كل من حولك!! فانت تنظري اليه بقلبك ليس بعينك!!!
عندما يتكلم في الهاتف بصوت منخفض تشعرين انك على وشك الانهيار وخطف السماعة من على اذنه لتعرفي ان كانت انثى على الطرف الاخر ام صديق له!! وعندما يأخذ هاتفه الشخصي خارج المكتب ينتابك شعورا بالتوتر لشكك انه يكلم حبيبة له!!
عندما تصادف عينك عيناه...تشعري بالارتباك والرغبة في الاختباء...تهتمي جدا بملابسك لانه سيراكي...تهتمى بشعرك او لفة الطارحة...تهتمي باظافرك وبمكياجك...بشراء ملابس جديدة كل شهر لتبهريه باناقتك...بعطورك...في ايام اجازته تشعرين ان يوم العمل طويل وممل للغاية...وعدم رغبة في الذهاب ولا الاهتمام بمظهرك...وعند عودته من الاجازة تحاولين السيطرة على قدميك حتى لا تأخذك لمكانه وتسلمي عليه ...تحاولين التظاهر انك لم تلاحظي غيابه او مجيئه بالرغم من معرفتك بعدد ساعات اجازته!!!!
تشعرين بخفقان قلبك عند سؤاله لك عن الساعة....تشعرين بتعرق كفك عند اثنائه على عملك او اي شئ يخصك...تستيقظي بنشاط كل يوم ومبكرا بلا اي تضرر وتتزيني وتذهبي لعملك مبتهجة...عندما تتصل به اي انثى على تليفون المكتب لا تلاحظي انك تسئلي في كل مرة "اقوله مين؟" بالرغم من انك لست فضولية على الاطلاق في حياتك عامة 
عندما تحبي ....ينتابك شعور خفي بالسعادة لمجرد وجودة بالمكان..شعور بالاحباط عند نهاية يوم العمل...شعور بالكئابة والملل الشديد عندما تكتشفي انه لم يذهب للعمل في ذلك اليوم بلا اخطار من قبلها.
تسهرين ليالي طويلة يجافي النوم جفونك متسائلة "حاسس بيا؟ ولا انا ديكور زيي زي الكرسي ووحدة الادراج؟ بيعاملني كويس علشان معجب بيا؟ ولا علشان مؤدب؟" 
تعدي الاكلات الخفيفة بالمنزل مثل الكيك او البيتزا او ما شابه وتطعمي الادارة كلها من اجل ان يتذوق هو طعامك!! عندما تعلمين اي شئ عن اهتماماته تحاولي تقليده وحب تلك الاشياء او ممارسة هواياته حتى وان كانت ضد طبيعتك...لا تستطيعين الاكل في وجودة من خجلك منه...ولو اضطررتي للاكل فانك تاكلين اي شئ لا يحدث منه صوت اثناء المضغ (مثل البسكوت او الشيبسي مثلا) ولا يحدث فوضى (مثل الايسكريم).
ينتابك الكثير من احلام اليقظة...تتخيلي نفسك معه في السينما....او في مطعم ....او بمنزل عائلته..او...عائلتك :)
تتخيلي ركوبك بجانبه في سيارته...خروجك معه وسط اصدقائه...غيرة اصدقائك لارتباطك وحبك وعلاقتك بشخص في مثل رجولته وشخصيته الرائعة.
عندما تحبين....من طرف واحد!!!!

ريم اسامة

11 comments:

  1. يازيدي يازيدي ايه الروقان ده
    مقال جميل كالعاده

    انا قريت قبل كده في كتاب لنبيل فاروق بيقول فيه "المرأه مشكله صنعها الرجل عن عمد"
    تفتكري الراجل فعلا مش بيحاول يفهم الست بتفكر ازاي ولا الستات هن اللي مجانين
    الست بتقضي نص وقتها تقريبا بتحاول تفهم الراجل وتعبيرات وشه وامتي يكون مهموم عكس الرجاله
    عاوز رأيك
    والعنوان ينفع مقاله جديده تكتبيها

    ReplyDelete
    Replies
    1. بص يا شريف ....اي واحدة ممكن تدي عينيها للى بتحبه او جوزها بمنتهى السهولة ... لانها عاطفية جدا بطبيعتها ومش محتاجة معجم علشان الراجل يفهمها..الراجل هوا اللى مش عايز يفتح مخه على فكرة - في مقالة بتتكلم عن كده اسمها "غموض ولا غباوة"..الست ممكن اي حد يكسبها بكلمة حلوة ومجاملة لطيفة...االانتقاد الدائم والكلام البايخ وقبلة الذوق بتخلي الست غبية جدا في التعامل
      فالراجل مش بيحاول اصلا يعامل الست كويس!! محدش قال يفهمها..يعاملها بس كويس والدنيا هاتبقى جميلة :)

      Delete
  2. حلووووووووووة قوى تسلم ايييييييييدك

    ReplyDelete
    Replies
    1. شكراااا - انا سعيدة انها عجبتك :)

      Delete
  3. اية القفلة اللي في الاخر

    الا نفسي اجرب الاحساس دة ، تدلينيش علي واحدة تبقي ليا كل اللي بتقولي علية دة ، ينوبك فيا ثواب :D
    و انا كمان هحبّها ، بس اصل انا لما بحب حد بيكون حب لا قبلة و لا بعد حد

    ساعات بحسني هعجز قبل ما اعيش سني و احب و اتحب

    مهموم جداً بشُغلي و اني عايز احسن مستقبلي و أأمن لنفسي حياة افضل
    لدرجة إني مش مركز غير في الشُغل و بس ، قليل في الاختلاط الاجتماعي و طبيعة شغلي بتبعدني عن الناس بشكل كبير

    الله يسامحك ، اعمل اية دلوقت ، قلبتِ علينا المواجع
    صحيح السنجلة بهدلة

    ReplyDelete
    Replies
    1. صعبت عليا:)) ان شاء الله تلاقي اللى تحبك وانت تحبها بس ارجوووك بعد الجواز خليك كويس معاها برضه بلاش تعمل زي باقي الرجالة وتعاملها بعدم اهتمام علشان هيا خلاص بقت بتاعتك ومراتك:)
      مش قصدي والله اقلب عليك المواجع - في بنات كتير هاتنزل فيا شتيمة انا عارفة علشان جيت على الجرح :)

      Delete
    2. والله انا مضمنش :D
      إلا لو كانت البنت اللي هرتبط بيها ، عرفت تحتويني

      يعني لو مضايق تعرف تخرجّني من مودي ، و تتنطط كدة عشان تخرجني من مود مقرف ، مش تعكنن علي اهلي لغاية ما انيمّها هية كمان معكننة

      تعرف تبسطني و تعمل حاجات تفرحني بعد يوم شغل كئيب خنيق ، ميبقاش قرف برة و جوة البيت يعني ..!

      مش منطقي لو زوجة تعمل كل دة لزوجها ، و متخدش عينية ..!

      Delete
  4. متالقه دائما يارورور ماشاء الله عليكى انتى عارفه انا ماليش صبر ع القرايه بس طلبت معايا اختم اليوم بمقاله منك يا حبيبي استمرىى:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. يا سلاااااااااااام - انا بقول مفيش غيرك يا دودو اصلا في حياتي :))
      طيب يعنى كويس انك قريتي حاجة من نفسي :)))
      thxxx honey you are my best friend everrrr :)

      Delete
  5. جامده جدا حبتها علشان قريبه من افكاري

    ReplyDelete